מבוכה לקואליציה: חוק האזרחות נפל בוועדה המסדרת

איתי גדסי ואבי רבינא 2 Comment on מבוכה לקואליציה: חוק האזרחות נפל בוועדה המסדרת

הצעת הקואליציה להעברת הדיון בחוק לוועדת חוץ וביטחון – נפלה כצפוי והחוק יעבור למליאת הכנסת, שם טרם ברור אם הקואליציה תשיג רוב

צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מבוכה לקואליציה: הוועדה המסדרת לא אישרה את הצעת הקואליציה להעביר את הדיון בהצעת הממשלה להאריך את תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל לוועדה הזמנית לענייני חוץ והביטחון. ההצעה נפלה ברוב של 17 שהתנגדו 14 להצעה מול 17 שתמכו.

הצעת החוק תעבור כעת למליאת הכנסת, שם לא ברור אם יש רוב להעברת ההצעה. עם זאת, בקואליציה קיימת אופטימיות זהירה שהחוק יעבור בסופו של דבר.

בפתח הדיון בוועדה המסדרת התפתח וויכוח קולני מצד האופוזיציה על השעה המוקדמת שנקבעה לתחילת הדיון – תשע בבוקר ועל כך שיושבת ראש הוועדה עידית סילמן ממפלגת ימינה לא התייצבה ובמקומה ניסה לנהל את הישיבה ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן.

ח"כ אורי מקלב: "ישנו פער גדול בין הנסיון של ראש הממשלה בנט ושרת הפנים שקד לשדר עסקים כרגיל למציאות בשטח, המציאות היא כי הממשלה לא מתפקדת, ועדות הכנסת טרם הוקמו והמדינה משותקת. ראינו את זה בוועדות הכנסת בשבוע האחרון וכעת זה בא גם לידי ביטוי בהצבעה החשובה להם. לציבור אין אימון בממשלה הזו וכעת רואים כי אין אימון ואין מחנה משותף גם בתוך הקואליציה".

בשעות האחרונות ניסו בקואליציה לגבש הצעת פשרה שתאפשר גם למרצ ולרע"מ לא להתנגד לחוק. על פי ההצעה החוק יוארך בחצי שנה, ובזמן הזה תוקם וועדה שתבחן את החוק ותדון בהקלות הומניטריות. תוקפה של הוראת השעה יפוג מחר.

בליכוד דורשים כמה חברי כנסת לקיים הצבעה בתוך הסיעה כיצד לנהוג בהצבעה היום או האם להפוך את ההצבעה בחוק להצבעת אי האמון. בסיעת הליכוד עדיין לא החליטו סופית כיצד יצביעו והיום צפויה הסיעה להתכנס ולקבל החלטה סופית.

בישיבת ראשי האופוזיציה, אמש עלה כי במפלגות החרדיות ו'הציונות הדתית' מתכוונים להתנגד לחוק, אולם נתניהו והליכוד מהוססים בשל התנגדות פנימית בליכוד. בנוסף, גוברות ההערכות כי ראש השב"כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר לא יצביע נגד החוק.

בשבועות האחרונים דחתה שרת הפנים, איילת שקד את הבאת החוק למליאת הכנסת פעם אחר פעם, זאת בשל ההתנגדות הפנימית לחוק בתוך הקואליציה והחשש שלא יעבור.

אתמול, בפתח ישיבת הממשלה הודיעה השרה שקד: "חוק האזרחות יעלה מחר כלשונו, הוראת השעה פוקעת בשלישי ולכן זה צריך לעלות מחר. גם ראשי האופוזיציה ראו את חוות הדעת של השב״כ לפני פחות מחודש והבינו על סמך חוות הדעת הזו שהחוק חייב לעבור. אני לא מאמינה שהם ישנו את דעתם".

מדובר בחוק השולל מתן אזרחות ישראלית או תושבות בישראל, לפלסטינים תושבי יהודה והשומרון או רצועת עזה שהם בני זוג של אזרחים ישראלים, אותו מאריכים כהוראות שעה בכל שנה מחדש. ברע"מ ובמרצ מתנגדים לחוק בתוקף ומכנים אותו גזעני.

מפלגות הימין היו אמורות לתמוך בחוק באופן אוטומטי וכך עשו כאשר ישבו בקואליציה, אך כעת כאשר הם באופוזיציה הם אינם מעוניינים להעניק חבל הצלה לממשלת בנט לפיד. מנגד, יש הטוענים, גם בליכוד, כי מכיוון שלחוק משמעויות ביטחוניות אסור להכניס שיקולים פוליטיים להצבעה עליו.

לפני מספר ימים הציע ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו הצעת פשרה לממשלה, לפיה החוק יוארך בחודשיים בלבד ובזמן הזה יחוקק חוק יסוד ההגירה, אותו הציעו באופוזיציה כחוק שעשוי לפתור את הבעיה מן השורש. בקואליציה דחו את ההצעה.

אתמול תקף ח"כ שמחה רוטמן בראיון למהדורת הבוקר, כאן בקול חי: "הקואליציה הייתה יכולה מיד לתת לחוק פטור מחובת הנחה, לא הייתה שום מניעה. הם סירבו לבקשה של למעלה משליש חברי הוועדה ועיכבו את החוק ועכשיו הם אומרים תצביעו על החוק שלנו. למרות זאת, בא נתניהו ואומר בואו ניתן הארכה של חודשיים לחוק הקיים, למרות שהוא לא טוב ובזמן הזה נעבוד על חוק היסוד. אבל הם מתעקשים על שנה וטוענים שאנחנו אלה שפוגעים בביטחון המדינה".



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    ביב מצחיניהו עוכר ישראל – שמכר את נשמתו לשטן ומכר צוללות מתקדמות למדינות אויב בעבור בצע כסף,
    בוגד שוב בביטחון ישראל, לצרכים פוליטיים מדומים.
    בוגד. שר"י.

  2. 1

    למה אתם מפרסמים ידיעה חשובה ביותר שקרתה היום?
    יאיר נתניהו – חויב לשלם סך 280,000 ש"ח לאבי אלקלעי שהגיש נגדו תביעת דיבה וזכה.
    כי כמה כיף ל"קול חי" לחסות בשטף הביבים!